Delbart?

Barn og unge bruker mobiltelefoner og apper som legger til rette for å ta og dele bilder og videoer. Mange seksualiserte bilder og videoer kommer på avveie.

Politiet har sett mange saker der ungdom sender et nakenbilde til noen de stoler på, men at bildet likevel spres videre. Det er ulovlig, og delingen er en stor påkjenning for den det spres nakenbilder av.

Mange kjenner ikke lovverket og vet ikke hvor grensene går. Det er lett å miste kontrollen over et bilde som er delt. Nakenbilder og videoer som deles på nett, er vanskelige å få fjernet.

Det å vite at et nakenbilde av deg selv spres på nettet, er en tung belastning. De fleste skjønner at det er dårlig gjort å videresende slike bilder, men visste du at det er straffbart?

Politiet holder foredrag for foresatte til barn og ungdom ved Lødingen skole i storsalen torsdag 02.12.2021 kl. 18:00.