Når du går til skolen:

1.    Bruk refleks! Med refleks reduserer du risikoen for å bli påkjørt med 85%!

Slik bruker du refleks:

·         Refleksen bør plasseres så langt ned mot bakken som mulig. Gjerne i knehøyde.

·         Bruk reflekser så de synes på begge sider av kroppen.

·         Små barn bør alltid bruke refleksvest når de ferdes ute i trafikken.

·         Riper og skraper svekker reflekteringen – sjekk at refleksen er i god stand.

·         Refleksbånd mister sin reflektering ved gjentatt vasking.

·         Bruk refleks selv om vegen har gatebelysning.

2.    Vær godt skodd! Bruk skotøy som passer underlaget.

3.    Husk at biler bruker lengre tid til alt! Når der er mørkt, bruker de lengre tid før de ser at du går langs veien – og når det er glatt, bruker de lengre tid til å stoppe. Når du skal krysse veien – sikre deg at sjåføren i bilen har sett deg og stopper, før du krysser veien

Når du sykler til skolen:

1.    Bruk hjelm!

2.    Bruk piggdekk om du sykler når det er glatt! Hvis du ikke har piggdekk, bør du la sykkelen stå på glatte dager.

3.    Husk at du må bruke lys foran og bak på sykkelen når det er mørkt! Det er tryggest - og det er lovpålagt!

4.    Husk å gå av sykkelen når du skal krysse veien! Biler bruker lengre tid på å stoppe når det er glatt, og lengre tid til å se deg når det er mørkt. Vent med å krysse veien til du ser at bilen er stoppet.